ROZDZIAŁ I: POSTANOWIENIA OGÓLNE
- Stowarzyszenie nosi nazwę Polskie Stowarzyszenie Ochrony Roślin w dalszych postanowieniach statutu zwane „Stowarzyszeniem”.
- Stowarzyszenie może używać nazwy w skrócie „PSOR” oraz odpowiednika swojej nazwy w językach obcych.
- Stowarzyszenie ma prawo używania własnej odznaki, znaku graficznego i pieczęci według wzorów określonych w załączniku do niniejszego statutu.
- Stowarzyszenie może działać na terenie Rzeczypospolitej Polskiej oraz poza jej granicami.
- Siedzibą Stowarzyszenia jest miasto stołeczne Warszawa.
- Działalność Stowarzyszenia opiera się na działalności społecznej jego członków.
- Pełnienie funkcji w organach Stowarzyszenia nie może być płatne.
- Zwrotowi podlegają udokumentowane koszty ponoszone przez Członków Stowarzyszenia w związku z wykonywaniem przez nich zadań, wyznaczonych przez Zarząd lub Walne Zgromadzenie.
- Stowarzyszenie może zatrudnić pracowników do wykonywania określonych obowiązków, w szczególności do zapewnienia sobie obsługi administracyjnej.
- Stowarzyszenie może zakładać związek stowarzyszeń, być jego członkiem lub być członkiem organizacji krajowych oraz międzynarodowych o tym samym lub podobnym celu działania.
- Stowarzyszenie uzyskuje osobowość prawną z chwilą zarejestrowania.
- Rokiem obrachunkowym Stowarzyszenia jest rok kalendarzowy.
ROZDZIAŁ II: CELE STOWARZYSZENIA
- Celami Stowarzyszenia są:
- prowadzenie działań informacyjnych, edukacja użytkowników środków ochrony roślin, prowadzenie kampanii społecznych na rzecz zmniejszenia ryzyka dla życia i zdrowia ludzi wynikającego ze stosowania środków ochrony roślin;
- zapewnienie możliwości dialogu członków Stowarzyszenia z przedstawicielami organów władzy administracyjnej, władz samorządowych i instytucji ustawodawczych o stosowaniu prawa mającego wpływ na produkcję, dystrybucję i stosowanie środków ochrony roślin;
- opracowywanie wspólnego stanowiska członków Stowarzyszenia wobec władz, instytucji i środków masowego przekazu i reprezentowanie ich interesów wobec tych ciał;
- działanie na rzecz wdrażania nowoczesnych technologii produkcji rolniczej ze szczególnym uwzględnieniem zasad zintegrowanej ochrony roślin;
- obrona interesów firm reprezentowanych w Stowarzyszeniu przez jego członków;
- promowanie działalności Stowarzyszenia;
- kształtowanie etyki zawodowej pracowników firm reprezentowanych przez członków Stowarzyszenia;
- działania na rzecz ochrony środowiska w szczególności związane z ograniczaniem zanieczyszczenia środowiska w związku z działalnością firm działających w sektorze ochrony roślin.
- Stowarzyszenie prowadzi działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Jakakolwiek nadwyżka przychodów Stowarzyszenia nad jego kosztami może być przeznaczona wyłącznie na opisane w ust. 1 powyżej cele Stowarzyszenia.
- Stowarzyszenie jest właścicielem systemu zbiórki opakowań po środkach niebezpiecznych wykorzystywanych w rolnictwie, w tym po środkach ochrony roślin.
- Sposobem realizacji założonych celów statutowych Stowarzyszenia jest podejmowanie wszelkich możliwych, zgodnych z prawem działań, a mianowicie:
- dobór członków Stowarzyszenia spełniających wszelkie kryteria przyjęte dla wysokiego poziomu kultury i etyki zawodowej;
- organizacja i udział w przedsięwzięciach podnoszących kwalifikacje zawodowe pracowników firm, reprezentowanych przez członków Stowarzyszenia;
- aktywny udział w przeciwstawianiu się praktykom nielicującym z założonymi przez Stowarzyszenie zasadami prowadzenia działalności rynkowej oraz wszelkim formom działań niezgodnych z przepisami prawa;
- współdziałanie z organami władzy i administracji państwowej oraz innymi instytucjami dla realizacji celów statutowych;
- tworzenie funduszy celowych dla finansowania opracowań, analiz, ekspertyz i opinii potrzebnych dla reprezentowania na zewnątrz interesów firm, których przedstawiciele są członkami Stowarzyszenia.
ROZDZIAŁ III: CZŁONKOWIE STOWARZYSZENIA
- Członkowie Stowarzyszenia dzielą się na:
- Członków Zwyczajnych
- Członków Wspierających
- Członków Honorowych
- Kandydat na Członka Stowarzyszenia składa pisemną deklarację zawierającą oświadczenie o zamiarze przystąpienia do Stowarzyszenia. Przyjęcie w poczet członków zwyczajnych i wspierających oraz wykluczenie następuje na podstawie uchwały Zarządu.
- Członkiem Zwyczajnym Stowarzyszenia może być przedstawiciel każdej firmy produkującej lub sprzedającej środki ochrony roślin w Polsce, a niebędącej wyłącznie ich dystrybutorem, działającej zgodnie z przepisami prawa polskiego oraz przestrzegającej zasad i norm wymienionych jako cele niniejszego Stowarzyszenia. Przedstawicielem firmy w rozumieniu niniejszego Statutu jest osoba fizyczna, pozostająca w stosunku pracy lub przedstawicielstwa z firmą j.w. bądź polską spółką takiej firmy, zarówno obywatel polski, jak i cudzoziemiec.
- Zarząd Stowarzyszenia przed podjęciem uchwały o przyjęciu w poczet członków Stowarzyszenia bada czy kandydat odpowiada kryteriom i wymogom przewidzianym statutowo dla członków Stowarzyszenia. W przypadku wątpliwości, czy kandydat spełnia wszelkie kryteria zawodowe i etyczne wymagane przez Stowarzyszenie, Zarząd może określić próbny okres kandydacki, nie dłuższy jednak niż 6 miesięcy.
- Członek Zwyczajny ma prawo do:
- czynnego i biernego prawa wyborczego do organów Stowarzyszenia;
- uczestniczenia w przedsięwzięciach organizowanych przez Stowarzyszenie;
- korzystania ze źródeł informacji i dokumentacji Stowarzyszenia, przy czym zlecenia wymagające szczególnego nakładu pracy mogą być rozliczane po cenie kosztów;
- korzystanie ze składników majątkowych Stowarzyszenia, przeznaczonych do wspólnego użytku członków;
- udziału w Walnym Zgromadzeniu z głosem stanowiącym;
- składania wniosków do władz Stowarzyszenia i oceny ich działalności;
- ochrony swoich praw przez Stowarzyszenie;
- noszenia odznaki Stowarzyszenia.
- Członek Zwyczajny jest zobowiązany do:
- przestrzegania postanowień i uchwał Walnego Zgromadzenia i Zarządu;
- przestrzegania wysokich norm i zasad etyki zawodowej wymaganych przez Stowarzyszenie;
- aktywnego uczestnictwa w realizacji celów Stowarzyszenia;
- opłacania składki członkowskiej w wysokości ustalonej przez Walne Zgromadzenie;
- zachowania dyskrecji w sprawach wewnętrznych Stowarzyszenia.
- Członkami Wspierającymi mogą być osoby prawne, czyli firmy produkujące lub sprzedające środki ochrony roślin, a niebędące wyłącznie ich dystrybutorami i działające w Polsce bądź ich polskie spółki.
- Członek Wspierający zostaje przyjęty do Stowarzyszenia na podstawie uchwały Zarządu podjętej po przedłożeniu pisemnej deklaracji osoby prawnej.
- Członek Wspierający ma wszystkie prawa i obowiązki członka zwyczajnego, z wyjątkiem czynnego i biernego prawa wyborczego.
- Członek Wspierający deklaruje stałą składkę członkowską, chyba że zostanie zwolniony z tego obowiązku przez Walne Zgromadzenie.
- Członek wspierający jest reprezentowany w Stowarzyszeniu przez swego przedstawiciela.
- Członkostwo honorowe nadawane jest osobom szczególnie zasłużonym dla Stowarzyszenia albo celów przez nie realizowanych.
- Członkiem Honorowym mogą być również cudzoziemcy mający stałe zamieszkanie w Polsce lub za granicą.
- Przyjęcie w poczet Członków Honorowych oraz wykluczenie Członków Honorowych następuje na podstawie uchwały Walnego Zgromadzenia, podjętej większością 2/3 głosów oddanych przez obecnych na danym Zgromadzeniu Członków Zwyczajnych, na wniosek Zarządu Stowarzyszenia.
- Członek Honorowy ma wszystkie prawa Członka Zwyczajnego z wyjątkiem czynnego i biernego prawa wyborczego i jest zwolniony od obowiązku płacenia składek członkowskich.
- Członkostwo w Stowarzyszeniu wygasa na skutek:
- dobrowolnego wystąpienia zgłoszonego przez członka na piśmie, na koniec roku kalendarzowego z zachowaniem 3-miesięcznego okresu wypowiedzenia;
- wykluczenia przez Zarząd z powodu niepłacenia składek członkowskich lub niewywiązywania się przez Członka Wspierającego ze zobowiązań statutowych przez okres przekraczający 6 miesięcy, po uprzednim pisemnym upomnieniu;
- wykluczenia Członka za działalność na szkodę Stowarzyszenia lub nieprzestrzegania postanowień Statutu przez Zarząd;
- rozwiązania lub likwidacji Stowarzyszenia;
- zakończenia działalności gospodarczej firmy bądź jej polskiej spółki, której pracownikiem bądź przedstawicielem jest Członek Zwyczajny Stowarzyszenia,
- ustania stosunku pracy bądź przedstawicielstwa Członka Stowarzyszenia z macierzystą firmą bądź jej polską spółką;
- skreślenia przez Zarząd z powodu śmierci Członka lub utraty przez niego zdolności do czynności prawnych lub utraty osobowości prawnej.
- Od uchwały Zarządu Stowarzyszenia skreślającej lub wykluczającej członka może się on odwołać do Walnego Zgromadzenia w terminie 30 dni od daty doręczenia mu uchwały na piśmie. Walne Zgromadzenie podejmuje ostateczną uchwałę większością 2/3 oddanych głosów, na najbliższym Walnym Zgromadzeniu.
ROZDZIAŁ IV: WŁADZE I ORGANY STOWARZYSZENIA
- Władzami Stowarzyszenia są:
- Walne Zgromadzenie
- Zarząd
- Komisja Rewizyjna
- Sąd Koleżeński
- Walne Zgromadzenie jest najwyższą władzą Stowarzyszenia.
- Walne Zgromadzenie tworzą Członkowie Stowarzyszenia zebrani zgodnie z postanowieniami Statutu.
- Walne Zgromadzenie Członków może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
- Do wyłącznej kompetencji Walnego Zgromadzenia należy:
- ustalanie programu działalności Stowarzyszenia, w tym jego budżetu;
- wyboru i odwoływania Zarządu, Komisji Rewizyjnej oraz poszczególnych członków tych organów, w szczególności do uzupełniania składu tych organów w toku trwania kadencji w razie rezygnacji, odwołania lub niemożności pełnienia funkcji przez więcej niż 1/3 składu organu;
- ustalania czasu trwania ich kadencji;
- rozpatrywania i zatwierdzania sprawozdań Zarządu i Komisji Rewizyjnej;
- udzielania absolutorium Zarządowi na wniosek Komisji Rewizyjnej;
- ustalania wysokości składki członkowskiej;
- podejmowania uchwał w sprawie odwołań od uchwały Zarządu w sprawie przyjęcia oraz wykluczania Członków Zwyczajnych lub Wspierających;
- podejmowania uchwał w sprawie odwołań od uchwały Zarządu w sprawie przyjęcia w poczet Członków Honorowych oraz wykluczenia Członków Honorowych;
- rozpatrywania odwołań od decyzji Zarządu;
- uchwalania regulaminów pracy Zarządu i Komisji Rewizyjnej;
- wyrażania zgody na sprzedaż lub nabycie nieruchomości;
- zmiany niniejszego Statutu;
- podejmowania uchwał w sprawie rozwiązania i likwidacji Stowarzyszenia;
- podejmowania uchwał w sprawie przystępowania do innych organizacji;
- uchwalanie regulaminu obrad Walnego Zgromadzenia;
- zatwierdzanie protokołu z poprzedniego Walnego Zgromadzenia.
- Walne Zgromadzenie zobowiązane jest podjąć uchwały w przedmiocie:
- zgodności ze Statutem zwołania i ważności Walnego Zgromadzenia;
- porządku obrad Walnego Zgromadzenia.
- W Walnym Zgromadzeniu biorą udział Członkowie Zwyczajni, Wspierający i Honorowi.
- Walne Zgromadzenie zwoływane jest przez Zarząd przynajmniej raz do roku w terminie nie później niż 6 miesięcy po zakończeniu roku obrachunkowego, a nadto w razie potrzeby z własnej inicjatywy, na żądanie Komisji Rewizyjnej lub wniosek co najmniej 1/5 ogólnej liczby Członków, nie później niż w terminie 1 miesiąca od zgłoszenia żądania.
- Walne Zgromadzenie obraduje tylko nad sprawami umieszczonymi w zawiadomieniu o proponowanym porządku obrad.
- Uchwały Walnego Zgromadzenia, poza wyjątkami przewidzianymi w niniejszym statucie, zapadają zwykłą większością głosów obecnych na Zgromadzeniu, przy czym dla wyboru władz niezbędne jest quorum w ilości co najmniej 50% Członków Zwyczajnych Stowarzyszenia. Przy równości oddanych głosów za i przeciw wniosek uważa się za oddalony.
- Walne Zgromadzenie jest prawomocne, o ile wszyscy jego Członkowie Zwyczajni zostali zawiadomieni w jeden z wymienionych sposobów:
- listami poleconymi za potwierdzeniem odbioru;
- pocztą elektroniczną na adres mailowy wskazany Stowarzyszeniu za potwierdzeniem otrzymania maila;
(wysłanymi co najmniej na 2 tygodnie przed jego terminem, z podaniem porządku obrad).
- Przedmiotem Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia musi być przynajmniej:
- rozpatrzenie i zatwierdzenie rocznego sprawozdania z działalności Zarządu;
- rozpatrzenie i zatwierdzenie rocznego sprawozdania Komisji Rewizyjnej;
- zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego Stowarzyszenia;
- uchwalenia planu działalności i budżetu Stowarzyszenia na rok następny.
- 17: ZARZĄD STOWARZYSZENIA
- Zarząd składa się z 3 do 5 członków, w tym Przewodniczący, Zastępca Przewodniczącego, Skarbnik i do 2 członków Zarządu.
- Przewodniczącego i członków Zarządu wybiera Walne Zgromadzenie drogą głosowania, zwykłą większością głosów.
- Zarząd jest organem wykonawczym Stowarzyszenia, kieruje jego bieżącą pracą, reprezentuje Stowarzyszenie na zewnątrz i realizuje uchwały Walnego Zgromadzenia.
- Zarząd wybiera ze swego grona Wiceprzewodniczącego i Skarbnika. Pozostałe osoby pełnią funkcje Członków Zarządu, za wyjątkiem Przewodniczącego wybieranego przez Walne Zgromadzenie.
- Do reprezentowania Stowarzyszenia, do składania w jego imieniu oświadczeń, podpisywania i podejmowania zobowiązań majątkowych niezbędne jest współdziałanie dwóch członków Zarządu.
- Zarząd może powoływać grupy robocze do załatwiania poszczególnych spraw.
- Zarząd zatrudnia i nadzoruje Dyrektora Stowarzyszenia, którego rolą jest wspomaganie Zarządu w bieżących pracach, zgodnie z instrukcjami Zarządu.
- Zarząd przygotowuje Walne Zgromadzenie.
- Zarząd przygotowuje projekt rocznego budżetu i planu działania Stowarzyszenia.
- Zarząd przynajmniej raz w roku przygotowuje sprawozdania z działalności, bilans oraz rachunek zysków i strat.
- Uchwały Zarządu zapadają większością głosów, przy obecności powyżej 50% składu Zarządu. W przypadku równego rozłożenia głosów decyduje głos Przewodniczącego.
- Posiedzenia Zarządu odbywają się co najmniej raz na kwartał.
- Kadencja Członka Zarządu trwa 2 lata. Dopuszczalny jest ponowny wybór osoby wchodzącej w skład Zarządu.
- Mandat Członka Zarządu wygasa nie wcześniej niż z dniem odbycia Walnego Zgromadzenia, zatwierdzającego sprawozdanie finansowe za ostatni pełny rok obrachunkowy pełnienia funkcji Członka Zarządu.
- Członkiem Zarządu nie może być osoba skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
- Kadencja Komisji Rewizyjnej trwa 3 lata.
- Komisja Rewizyjna jest organem kontrolnym Stowarzyszenia, który kontroluje całokształt działalności statutowej, organizacyjnej, gospodarczej i finansowej Zarządu.
- Komisja Rewizyjna składa się z 3 Członków wybranych przez Walne Zgromadzenie. Dopuszczalny jest ponowny wybór osoby wchodzącej w skład ustępującej Komisji Rewizyjnej.
- Mandat członka Komisji Rewizyjnej wygasa z dniem odbycia Walnego Zgromadzenia, zatwierdzającego sprawozdanie finansowe za ostatni pełny rok obrachunkowy pełnienia funkcji Członka Komisji Rewizyjnej.
- Członkiem Komisji Rewizyjnej nie może być osoba skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
- Komisja Rewizyjna wybiera ze swego grona Przewodniczącego, Wiceprzewodniczącego oraz Sekretarza.
- Komisja Rewizyjna jest organem odrębnym do Zarządu i nie podlega mu w zakresie wykonywania kontroli wewnętrznej lub nadzoru Stowarzyszenia.
- Członkowie Komisji Rewizyjnej:
- nie mogą być Członkami Zarządu ani pozostawać z nimi w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa;
- mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji w Komisji Rewizyjnej zwrot udokumentowanych kosztów, poniesionych z tytułu wykonywania zadań objętych niniejszym Statutem.
- Członkowie Komisji Rewizyjnej mogą brać udział w posiedzeniach Zarządu z głosem doradczym.
- Posiedzenia Komisji Rewizyjnej odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na pół roku. Komisja obowiązana jest dokonać kontroli działalności Zarządu, w tym dokumentacji finansowo-księgowej, co najmniej raz w roku.
- Z posiedzeń Komisji Rewizyjnej sporządza się protokół, który podpisują Przewodniczący i Sekretarz. Uchwały Komisji Rewizyjnej zapadają zwykłą większością głosów, przy obecności wszystkich jej członków i muszą zostać zaprotokołowane.
- Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
- przeprowadzenie co najmniej raz do roku kontroli całokształtu działalności Stowarzyszenia i występowanie do Zarządu z wnioskami i zaleceniami pokontrolnymi;
- składanie sprawozdań Walnemu Zgromadzeniu oraz zgłaszanie wniosków w sprawie absolutorium dla Zarządu.
- W przypadku stwierdzenia poważnych naruszeń prawa przez Zarząd lub poszczególnych jego Członków Komisja Rewizyjna zobowiązana jest doprowadzić do zwołania Walnego Zgromadzenia.
- Sąd Koleżeński wybierany jest przez Walne Zgromadzenie w liczbie 3 osób, które nie mogą być członkami Zarządu.
- Do kompetencji Sądu Koleżeńskiego należy rozpoznawanie każdego pisemnego wniosku Członka Stowarzyszenia, zawierającego zarzuty wobec innego Członka Stowarzyszenia, wraz z uzasadnieniem i dowodami. Sąd Koleżeński przesyła kopię takiego wniosku do obwinionego Członka, wzywając go do zajęcia stanowiska i złożenia dowodów w ciągu 14 dni.
- Sąd Koleżeński wydaje orzeczenia w ciągu 30 dni od przedstawienia odpowiedzi na zarzuty przez obwinionego. Orzeczenie to zapada zwykłą większością głosów i wraz z uzasadnieniem przesyłane jest do wszystkich Członków Stowarzyszenia.
- Stronom przysługuje prawo odwołania się od orzeczenia Sądu Koleżeńskiego do najbliższego Walnego Zgromadzenia. Odwołanie winno być złożone w ciągu 14 dni od daty otrzymania orzeczenia, na ręce Przewodniczącego Zarządu.
ROZDZIAŁ V: ZASADY ORGANIZACYJNE
- Zmiana Statutu Stowarzyszenia wymaga uchwały Walnego Zgromadzenia podjętej przy zachowaniu poniższych zasad:
- proponowane zmiany Statutu dostarczone są Członkom wraz z zawiadomieniem o zwołaniu Walnego Zgromadzenia;
- przyjęty przez Walne Zgromadzenie porządek obrad przewiduje zmiany w Statucie Stowarzyszenia;
- Zmiana Statutu może nastąpić na podstawie uchwały Walnego Zgromadzenia powziętej w obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania Członków Stowarzyszenia, większością 2/3 głosów obecnych na Zgromadzeniu.
- Zarząd zobowiązany jest dostarczyć do właściwego Sądu uchwalone zmiany Statutu w ciągu 7 dni od dnia zdarzenia uzasadniającego wpis.
ROZDZIAŁ VI: MAJĄTEK STOWARZYSZENIA
- Majątek Stowarzyszenia powstaje ze:
- składek;
- dotacji, dofinansowań, darowizn i zapisów;
- prowadzonej działalności gospodarczej;
- Funduszami i majątkiem Stowarzyszenia zarządza Zarząd.
- Za swoje zobowiązania Stowarzyszenie odpowiada wyłącznie swoim majątkiem.
- Wszelkie koszty związane z działalnością Stowarzyszenia rozkładają się równomiernie na poszczególnych członków. Wyjątki od tej zasady wymagają uchwały Walnego Zgromadzenia, wynikać też mogą z przepisów prawa.
ROZDZIAŁ VII: DZIAŁALNOŚĆ GOSPODARCZA STOWARZYSZENIA
- Na podstawie zasad ustalonych obowiązującymi przepisami prawa, Stowarzyszenie prowadzi działalność gospodarczą.
- Dochód z działalności gospodarczej Stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między Członków Stowarzyszenia.
- Przedmiotem działalności gospodarczej Stowarzyszenia, zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności (PKD), jest jak następuje: „działalność pozostałych organizacji członkowskich, gdzie indziej niesklasyfikowana”) (PKD 94.99.Z).
ROZDZIAŁ VIII: ROZWIĄZANIE I LIKWIDACJA STOWARZYSZENIA
- Stowarzyszenie przechodzi w stan likwidacji na skutek prawomocnej decyzji o rozwiązaniu Stowarzyszenia.
- Rozwiązanie Stowarzyszenia następuje na podstawie uchwały podjętej większością 2/3 głosów członków Walnego Zgromadzenia w obecności co najmniej połowy członków Stowarzyszenia uprawnionych do głosowania.
- Likwidacji Stowarzyszenia dokonuje ostatni Zarząd lub Komisja Likwidacyjna powołana przez Walne Zgromadzenie.
- Przeznaczenie majątku pozostającego po likwidowanym Stowarzyszeniu określi uchwała Walnego Zgromadzenia.